ट्रेंडिंग:

>> दाङका १० पालिकाको समन्वयात्मक बैठक : असल अभ्यासका बारेमा जानकारी >> लुम्बिनी साँस्कृतिक नगरपालिका–१३ मा ग्याँस सिलिण्डर र चुलो वितरण >> शिक्षक तथा विद्यार्थीको प्रतिभा पहिचानका लागि वक्तृत्वकला >> हाइस दुर्घटनामा परी कञ्चनपुरमा ८ जना घाइते >> चिनिया राष्ट्रपतिकाे घोषणा: नेपाललाई ९ अर्ब अनुदान >> राैतहटमा पनि गढीमाइ मेला, कावा प्रधानमन्त्रीद्वारा मेलाको उदघाटन >> ताजमहललाई बमले उडाउने धम्की, बढाइयो सुरक्षा >> एनपीएलमा पोखरा पराजित, चितवनले मारयाे बाजी >> नेप्से परिसूचक ०.६४ प्रतिशतले बृद्दी >> मानवअधिकार तथा शान्ति समाज रुपन्देही द्वारा नेपाल अपाङ्ग आश्रममा सहयोग  >> इजरायलका मस्जिदमा स्पिकर बजाउन प्रतिबन्ध >> दुर्गा प्रसाईंलाई थप ४ दिन हिरासतमा राख्ने आदेश, साइबर अपराध मुद्दामा अनुसन्धान जारी >> प्रधानमन्त्री ओली बेइजिङमा उत्रिरहेको बेला बिआरआइको चौथों गोष्ठी, सि जिनपिङले के भने त ? >> विषादीको प्रयोग बढ्यो >> कतार एअरवेजले रोक्यो भैरहवाबाट उडान, थप अनुमतिबारे अन्यौल >> रवि बोपाराको अर्धशतकको मदतमा चितवन राइनोजले पोखरा एभेन्जर्सलाई १६२ रनको लक्ष्य दिएको >> प्रधानमन्त्री ओली र चिनियाँ राष्ट्रपति सीबिच भेटबार्ता >> एनपीएलको दोस्रो खेल, चितवन विरुद्ध पोखराले टस जित्यो >> पत्रकार महासङ्घको निर्वाचन मंसीर २८ गते (कार्यतालिकासहित) >> यी हुन् नेपाल र चीन बिच भएका ९ बुदेँ समझदारी >> सहकारी ठगी आरोपमा पूर्व गृहमन्त्री रवि लामिछाने बयानका लागि चितवन सरकारी वकिल कार्यालय लगिए >> फाईनलमा २० प्रतिस्प्रर्धी >> सुदुरपश्चिमसँग बिराटनगर ९० रनले पराजित, बिराटनगरको दोस्रो हार >> चीनमा प्रधानमन्त्री (फोटोफिचर) >> नेपाल र चीनबीच ८ विषयमा सहयोग र सहकार्यसम्बन्धी सहमतिपत्रमा हस्ताक्षर >> धम्की पछि ‘१२ वी फेल’ का अभिनेता बिक्रान्तले लिए सन्यास >> पाकिस्तानमा सुन्नी र सियाबिचको झडप, १३० बढीको मृत्यु >> सुनको मूल्य १ हजारले बृद्दी >> रास्वपा सभापति लामिछानेलाई चितवन लगियो, समर्थकको नाराबाजी >> होटल पौवा र एति एअरबीच सम्झौता >> १५औँ कपिलवस्तु महोत्सवको तयारी पुरा >> किशोरकिशोरी मैत्री स्वास्थ्य सेवा बिस्तार >> बन्द बाकसमा नेपालीको शव कहिलेसम्म ? >> रवि लामिछानेलाई पठाइयो पोखरा >> दीगोपन हुने परियोजनामा काम गरौं — नगरप्रमुख पाण्डेय >> प्रधानमन्त्री ओलीले आज चिनिया राष्ट्रपति र प्रधानमन्त्रीसँग भेटवार्ता गर्ने >> जनतालाई गुमराहमा नराखियोस् >> जहाँ भयो ‘निजी क्याम्पस मर्ज’ >> सिमेन्ट उद्योग नै वन अतिक्रमणमाः सरकार नै नदेखे झैं गर्छ >> घरघरमा खानेपानी पुगेपछि स्थानीय खुसी >> ‘राज्यको निर्णय प्रक्रियामा अपांगता भएका व्यक्तिहरुको अर्थपूर्ण सहभागिता सुनिश्चित गर्छौं’ >> गौरीशंकरको उपाध्यक्षमा एमालेकी उमा मगर विजयी >> कीर्तिपुर नगरपालिकामा कांग्रेसको ‘क्लिनस्विप’, मेयरमा कृष्णमान डंगोल विजयी >> दाङमा टिप्परको ठक्करबाट मोटरसाइकल चालकको मृत्यु >> नेपाल सेनाद्धारा सकल दर्जाका उत्कृष्ट एकल महिला सम्मान >> रेवतीरमण भण्डारी कोशी प्रदेशको आन्तरिक मामिला तथा कानुन मन्त्री >> २५ हजार घुससहित नेपाल प्रहरीका सई पक्राउ >> एनपीएलमा जनकपुर बोल्ट्सको लगातार दोस्रो जित >> घोराही तुलसीपुर सडक अवरुद्ध >> यस्तो छ कर्णालीका आठ पालिकाको नतिजा

परम खुशी एवं आनन्दको मार्ग हो– अध्यात्म

१६ श्रावण २०८१, बुधबार
१६ श्रावण २०८१, बुधबार

अध्यात्म मार्ग हाम्रो जीवनलाई उत्कृष्ट एवं सुन्दर बनाउने एउटा सरल बाटो हो । अध्यात्मिक ज्ञानले निरन्तर मानव स्वभाव, संस्कार, बानी, व्यहोरा र उसको प्रवृत्ति तथा मन–बुद्धिलाई सुुसंस्कृत कुशल र विवेक सङ्गत बनाउने पक्षमा जोड दिन्छ । अधि र आत्मा (नाम) शब्द मिलेर अध्यात्म शब्द बन्दछ । यसको अर्थ आत्मासँग सम्बन्धित विषय, आत्मा र परमात्मा सम्बन्धी चिन्तन तथा दर्शन, भित्रीज्ञान, तत्वज्ञान भन्ने हुन्छ । आफूभित्रको चेतना तत्वलाई अनुभूत गर्नु हो । यसको शाब्दिक अर्थ स्वयम्को अध्ययन हो । श्रीमदभागवत् गीतामा अर्जुनले कृष्णसँग ब्रह्म के हो ? अध्यात्म के हो ? कर्म को अर्थ के हो ? भन्ने प्रश्नमा कृष्णले कहिल्यै नष्ट नहुने तत्व ब्रह्म हो । प्रत्येक वस्तुको आफ्नो मूलभूत स्वभाव अध्यात्म हो भनेका छन् । प्रत्येक जीवनको एक एक शरीरमा पृथक सत्ता छ । त्यही अध्यात्म हो । शरीरभित्र चैतन्य, प्राण र आकाश छ, यस बाहेक जे छ त्यो अध्यात्म हो । प्रत्येक प्राणीभित्र चेतन तत्व छ । यस चेतन तत्वको सोझो सम्बन्ध परामात्मासँग छ । त्यही आत्मा परमात्माको सम्बन्धको खोज, संसारको रचनामा त्यसको भूमिका, मृत्युपछि वा जन्म अघिको यथार्थ जीवन मरणको चक्रको बारेमा जान्नका लागि आत्ममन्थन गर्नु नै अध्यात्म हो । इन्द्रीय, वृद्धि, मन, आत्मा र परमात्मा अध्यात्मसँग निकटतम सम्बन्ध राख्ने तत्व भौतिक हुन् । आध्यात्मिक दृष्टिमा इन्द्रीय, बुद्धि, मन, आत्मा र परमात्मा क्रमैसँग सूक्ष्म तत्व हुन् । आत्माको परमात्मासँगको मिलन अध्यात्मिक साध्य हो । साध्य पूरा गर्न अपनाइने, पूजापाठ भजन कीर्तन, ध्यान, जप, त्याग, तपस्या भागवत चर्चा, गुणानुवाद साधन हुन् । आध्यात्मिक दृष्टिमा भौतिक शरीर अणभङ्गुर र नाशवान् मानिन्छ भने देवाधि र पुराणाधि ग्रन्थ पवित्र ग्रन्थ मानिन्छन् । आत्मा शुद्ध परिष्कृत बनाइ आफू स्वयम्लाई परमात्माका सायुज्यमा चिन्नु नै अध्यात्म हो । यहाँ आत्मा शब्द स्वयम् आफू र अध्यात्म शब्द आत्मातर्फको यात्रा वा स्वयम् आत्माको चिन्तन नै अध्यात्म हो ।

अध्यात्मले जीवनजगत सग गासिएका सम्पूर्ण प्रश्नहरूको सही उत्तर खोज्ने प्रयास गर्छ । यो अध्यात्म विज्ञानसँग एक अद्भुत शक्ति छ । अध्यात्मले व्यक्तिलाई स्व–अनुशासित, स्व–संयमित, शान्त, सहनशील, गुणवान्, चरित्रवान् र नैतिकवान् बनाउँछ । त्यसो त धर्म र अध्यात्मका बीचमा सम्बन्ध नभएको होइन । जीवन मागमा धर्म पहिलो सिंढी भएकोले सुरुवाती अवस्थामा एक अर्काको पर्यावाची बन्न पुगेको पक्कै हो िअध्यात्मिक हुनु भनेको धर्मकर्म गर्ने हो भन्ने सामान्य बुझाई छ । जबकी यो शब्दको विराट अर्थ छ र यो आफैमा एक परमतत्व हो पनि हो । सामान्य रूपमा भन्ने हो भने अध्यात्म भनेको आफुभित्रको चेतन तत्वलाई अनुभूत गर्नु हो । चेतन तत्व परमात्मासंग जोडिएको हुन्छ िआत्मानै परमात्माको अंश भएकोले यसको ज्ञान र खोजको मार्ग अध्यामिक मार्ग हो । आत्मा र परमात्माबीचको सम्बन्धको खोज, संसारको रचनामा त्यसमो भूमिका, मृत्युपछि वा जन्मअघिको यर्थाथ, जीवन–मरणको चक्र लगायतको आत्ममन्थन र चेतनाको माध्यमबाट ईश्वर र सत्यको साक्षात्कार हुनु अध्यात्म जीवनको परम लक्ष्य हो । अध्यात्म भनेको आफूभित्रको आत्मसत्ता हो। आफैले आफूभित्रको मन, बुद्धि, चैतन्य र अहङ्कारको अध्ययन गर्ने कुरालाई अध्यात्म विज्ञान भनिन्छ । मानिसले आफूलाई नबुझिकन पदार्थको (बाहिरी संसार) मात्र अध्ययन गरेर जीवन र जगत्लाई बुभन सक्तैन । अध्यात्म विज्ञान आफैंभित्रको अध्ययन हो । आधुनिक विज्ञान बहिर्मुखी छ भने अध्यात्मविज्ञान अन्तर्मुखी छ । अध्यात्म विज्ञानमा खासगरीकन योगासन, प्राणायाम, ध्यान, यज्ञ, अवलोकन, प्रश्नोत्तर, अनुभवजन्य सिकाइ, घटना अध्ययन, व्यावहारिक परीक्षण आदि विधिहरू प्रयोग गरिन्छ । हामी आफैभित्र सबै कुरा छ, त्यसको प्रयोग गर्न सके हाम्रो जीवन सुखी हुन सक्छ ।

आजको दिनसम्म धेरैजसो अध्ययन भौतिक विज्ञानको क्षेत्रमा भएको छ । भौतिक विज्ञानलाई नै सर्वेसर्वा मान्दा हाम्रा पुर्वीय सस्कार र संस्कृतिका मूल्यवान विषयहरू ओझेलमा पर्दै गएका छन् । हाम्रा ऋषिमुनिहरू तत्त्वद्रष्टा थिए। उनीहरूले जीवन र जगतको बारेमा धेरै कुरा साङ्केतिक रूपमा भनेका छन्, जसलाई हिजोआजका मानिसले सही ढङ्गबाट बुझ्न सकेनन् । पश्चिमा संस्कार र सभ्यताले हाम्रो समाजमा अन्धाधुन्द रूपमा नकारात्मक प्रभाव जमाउँन सफल भएको छ। हाम्रो वैदिक सनातन दर्शन वैज्ञानिक हुँदाहुँदै पनि आत्मसात् हुन सकिरहेको अवस्था छैन । अब मानिसले वैदिक सनातन विज्ञानको महत्त्व बुझ्न थालेका छन् । अध्यात्म विज्ञानमा योग, यज्ञ, ध्यान, प्राणायाम, अवलोकन, प्रश्नोत्तर, अनुभवजन्य सिकाइ आदि विधिहरू प्रयोग भएको पाइन्छ। यी विधिहरू आफैंमा वैज्ञानिक र प्रमाणमा आधारित छन् । यी विधिहरू सैद्धान्तिकभन्दा पनि बढी व्यावहारिक छन् । समाज विकासको लागि भौतिक विज्ञान र अध्यात्म विज्ञान एउटा सिक्काका दुइटा पाटा हुन्, जुन एकआपसमा अन्तरसम्बन्धित छन् । भौतिक सेवा सुविधा परिपूर्तिको लागि भौतिक विज्ञान र प्रविधि आवश्यक छ, र सुख, शान्ति, समृद्धि, आरोग्य र आनन्दको लागि अध्यात्म विज्ञानको अभ्यास गर्नु अपरिहार्य छ। समाजमा शान्ति, आनन्द र दिगो विकास गर्नको लागि अध्यात्म विज्ञानको व्यावहारिक प्रयोग विना सम्भव देखिँदैन । भारतवर्षका ऋषिहरूले गणित सिकाए, जीवन र जगतको समग्र ज्ञान दिए । त्यसका अभावमा पश्चिमा वैज्ञानिकहरूले सार्थक प्रकृतिको वैज्ञानिक आविष्कार गर्न सक्ने थिएनन् । वेदान्तले के सिकाउँछ भने चैतन्य वा संज्ञान भन्ने कुरा एउटा मात्र छ, सारा घटनाहरू एक ब्रह्माण्डीय चेतना तहमा खेलिन्छन् र आत्माको स्वरूप अपरिवर्तित पनि छ । धर्म, संस्कार र संस्कृक्ति हरेक समुदायको पहिचान हो। यी चीज मासिएमा त्यस जातजातिको पहिचान गुम्छ । एक चोटि सांस्कृतिक पहिचान गुमेपछि फर्काउन सकिँदैन । त्यसैले आफ्नो धर्म, संस्कार र संस्कृतिको जगेर्ना गर्नु हरेक नागरिकको कर्तव्य हो । समय, स्थान र परिस्थितिअनुसार संस्कार परिवर्तन हुँदै जान्छ । जब समाज विकास हुँदै जान्छ तब संस्कार पनि सोही अनुसार बदलिँदै जान्छ । श्राद्धमा बिरालो बाँध्ने चलन अन्धविश्वासमा आधारित कुरा हो । ज्ञानलाई व्यवहारमा लागू नगरिएमा ज्ञान मर्छ, जसरी हतियार नचलाइएमा खिया लाग्छ ।

व्यक्तित्व विकासका लागि पौराणिक ज्ञान र आधुनिक विज्ञानको ज्ञान हुनु आवश्यक छ । अहिले पश्चिमा मोडेलको विकासको विगविगी चलेको छ। यसले वातावरण विनाश गरेको छ भने मानवको बाँच्न पाउने नैसर्गिक अधिकारमा थप चुनौती थपेको छ । हाम्रा ऋषिमुनिहरू वातावरण संरक्षणप्रति निकै सचेत थिए । सबै जीव, प्रकृति, वनस्पति र मानवको सजीव सम्बन्ध हुनुपर्ने कुरामा सचेत थिए । अनावश्यक सम्पत्ति थुपार्ने कुराको विरोधी थिए । संसार नै परिवार हो । सबैले समान रूपमा यस धर्तीमा बाँच्न पाउनुपर्छ भन्ने पूर्वीय दर्शनको मान्यता रहेको छ । हरेक मानिसको अन्तिम इच्छा भनेको आनन्द प्राप्त गर्नु हो, त्यो पनि स्वर्गीय आनन्द । धेरै मानिसहरू स्वर्ग, नर्क र वैकुण्ठ बासको भ्रममा परेको देखिन्छ । अहिलेसम्म कसैले पनि स्वर्ग, नर्क र वैकुण्ठ पत्ता लगाएको छैन । स्वर्ग र नर्क भन्ने कुरा यो जगत्मा कहीँ पनि छैन । तर, यो हामी आफैंभित्र छ । नकारात्मक कुरा, काम, क्रोध, लोभ, मोह, ईष्र्या मानिसको नर्क हो भने मैत्री, प्रेम, करुणा, निष्काम सामाजिक सेवा, सद्भाव, अहिंसा, समादार, सत्कार आदि सकारात्मक कुराहरू स्वर्ग हुन् । कुनै पनि नकारात्मक तथा सकारात्मक कुराप्रति समभाव राख्ने, निर्विचार रहने, निर्द्वन्द्व रहने वा कुण्ठारहित हुनु नै वैकुण्ठ हो। यीनै कुराहरू प्राप्त गर्न सकिएमा जीवन सार्थक हुनेछ । आनन्द प्राप्त गर्ने मार्ग भनेको ध्यान हो । निरन्तर ध्यान गर्दै गएमा एकदिन आनन्द प्राप्त हुनेछ । आनन्द प्राप्त भएपछि मानिस बुद्ध पुरुष हुनेछ । परम आनन्द नै ब्रह्म हो, ईश्वर प्राप्ति हो, भनिन्छ आनन्दं ब्रह्मः । आनन्दका लागि मन, वचन र कर्म पवित्र हुनु पर्यो। पेट भने सधै खलास भएको हुनुपर्छ । योगी ऋषि भावनाले ओतप्रोत हुनुपर्छ । ध्यानी व्यक्तिले खानपानमा जहिल्यै पनि ख्याल गर्नुपर्छ । शाकाहारी भोजन वा सात्त्विक भोजन नै उत्तम मानिन्छ। जो व्यक्ति अहिंसावादी छ, सत्य बोल्छ, प्रकृति, मानिस, जीवजन्तु, वनस्पतिप्रति प्रेमभाव राख्छ र सबैको भलो चित्ताउँछ उसले मात्र सुख, शान्ति, आरोग्य र आनन्दको भोग गर्न सक्छ । जीवनको वास्तविक स्वरूप हो अध्यात्म । जसले जीवनको वास्तविक बोध गराई परम आनन्दको अनुभूतितर्फ प्रवृत्त समेत गराउँदछ । अध्यात्म मार्गबाट मानव जीवनलाई प्रयोग गरी यसमा रहेको चेतनालाई परम चेतनाको स्तरसम्म पु¥याउने मार्ग हो अध्यात्म ।

यो खबर पढेर तपाईलाई कस्तो महसुस भयो ?